Podpora

Aby vás spam obtěžoval co nejméně [17.03.2013]

Spam je tu s námi, ať chceme nebo ne, už roky. Pro každý způsob ochrany před nevyžádanou poštou časem spameři najdou nějakou kličku a jejich dopisy do Vaší schránky protlačí. Jediné, co nám jako uživatelům Internetu zbývá, je alespoň pasivní ochrana.

Co dělat, abychom měli ve schránce spamů co nejméně?

  • Elektronickou adresu vkládejte do formulářů na Internetu s opatrností. Na neznámých stránkách nezadávejte své osobní údaje. Existují servery, které za kontakt na Vás slíbí cokoliv. Většinou ale chtějí jen sbírat podklady pro rozesílání Spamu.
  • Pokud elektronickou adresu do nějakého formuláře vkládáte, pak jen tam kde víte, že toho nezneužijí. Pokud se jedná o českou firmu, můžete si kdykoliv snadno dohledat, jestli firma u nás opravdu existuje. Vaše osobní údaje jsou v EU chráněny zákonem.
  • V kontaktech uváděných na www stránkách používejte místo znaku zavináč jeho obrázek nebo slovní označení (zavináč). Internet neustále prohledávají programy, které vyhledávají existující elektronické adresy. Na tyto adresy rozesílají spamy nebo naopak, používají tyto adresy jako adresy odesílatele reklamních zpráv.
  • Velmi důležitá je ochrana počítače. Žádný spammer nepoužívá k rozesílání spamu svůj počítač. Vždy používá veřejné servery nebo počítače ostatních uživatelů Internetu. Těm potají nainstaluje na počítač červa (tedy určitý typ viru), tento podvodný program pak použvá k rozesílání nevyžádné pošty.
  • Ne každý malware, vir nebo červ je hned známý a rozšířený tak, aby ho znaly antivirové programy. Proto by měl být součástí každého počítače firewall s možností blokování odchozí komunikace směrem do Internetu. Přístup do Internetu povolte jen programům o kterých víte co dělají. Důležité je i sledování odchozích datových toků. Pokud neůměrně narostou, jste možná nechtěným spammerem, možná Vám ale také někdo krade z počítače Vaše osobní data.
  • Pokud jste nikde elektronickou adresu nepoužili, přesto na ní chodí spamy, nemusí se jednat o Vaše selhání. Spamové roboty totiž velmi často zkoušejí různé kombinace elektronických adres, pokud elektronickou adresu poštovní server přijme, začnou ji používat k rozesílání spamů.
  • Někteří uživatelé Internetu po čase elektronickou adresu zruší a vytvoří si novou. Je pak velmi obtížné na ně sehnat kontakt i pro jejich známé, proto je mnohem lepší používat poštovní sever u zprostředkovatele, který má na serveru antispamový filtr. Ten dokáže velmi výrazně výskyt spamu omezit. Jestliže se i tak do Vaší schránky nějaký ten spam dostane, pak nereagujte, na žádný odkaz v něm neklikejte, jen ho smažte, případně dopis ve svém poštovním programu označte za nevyžádaný.

Internet nevyžádaná pošta postupně hltí, občas se zdá, že komunikace na Internetu lehne jen kvůli spamu. Je jen na nás, jestli spam Internet úplně zablokuje nebo nás bude jen nepříjemně otravovat.

Jak se bojuje proti spamu? Můžete pomoci i Vy!

Antispamové programy používají několik základních způsobů, jak identifikovat spamy, případně jak se proti nim bránit:

  • Na Internetu existují černé listiny počítačů, IP adres, ze kterých spamy odcházejí. Do „blacklistu“ jsou zapisovány poštovní servery, které odesílání spamů umožňují. Může se do něj ale dostat i Váš počítač, pokud Vám na něj někdo potají nainstaloval „rozesílací“ program a zneužívá Váš počítač a Vaše připojení k rozesílání spamů. Jestliže se do tohoto seznamu dostanete, Vaše korespondence už zřejmě nedorazí tam kam má. Antispamové programy vždy po přijetí dopisu prověří odkud přišel, pokud přišel z počítače na blacklistu, je označen za potenciální spam.
  • Dopisy jsou také vyhodnoceny podle toho co obsahují. Dopis jen s obrázkem, slovní spojení specifické pro spamy, skryté texty, odkazy na stránky s prodejem pirátského nebo podvodného zboží, to vše jsou příznaky spamů. Proto antispamový program dopis vyhodnotí, oboduje a pokud překročí určitý počet bodů je dopis označen za nevyžádanou korespondenci. Samozřejmě opět existují databáze těchto příznaků spamů (DCC, Razor).
  • Pro doménu odesílatele dopisu (tedy to označení za znakem zavináč) je možné určit, z jakého poštovního serveru může poštu odesílat (tzv. SPF záznamy), tedy z jakého počítače. Pokud dopis přijde z jiného místa, než ze kterého je to povoleno, je to asi spam (nebo někdo, kdo se odesílatele jen vydává). Bohužel tato možnost ochrany se zatím moc nevyužívá.
  • Velmi efektivní je tzv. greylisting. Dopis poštovní server dočasně odmítne a přijme ho až při druhém pokusu o předání do Vaší schránky. Spammeři, tedy spíš jejich rozesílače spamů, nemají čas na vyhodnocování toho, kam opět dopis zkusit předat, proto do Vaší schránky dorazí jen skutečně chtěné dopisy. Bohužel nevýhodou je mírné opoždění při jejich doručení.

I ten nejlepší antispamový program se může zmýlit a označit chtěnou korespondenci za spam. Proto mají Vaše poštovní schránky zvláštní přihrádku s označením „nevyžádaná korespondence, spam“, zde máte možnost ověřit, jestli vše vyřazené opravdu spamy jsou. Pokud k Vám přesto nějaký nevyžádaný reklamní dopis dorazil, je asi z nové „série“, od nového nebo málo známého spammera. Jestliže chcete pomoci, můžete tento dopis oznámit do některé databáze spamů a umožnit tak jeho příští správnou detekci. Například na stránce Spamcop se můžete zaregistrovat jako „oznamovatel“ spamů. Přes jednoduché rozhraní můžete kdykoliv spam předat do této databáze přes formulář nebo jednoduše předáním spamu na adresu poštovního serveru antispamové databáze. Nezapomeňte ale také na základní pravidla ochrany Vašeho počítače tak, abyste sami nestali rozesílačem spamu. TOPlist